Vijf slimme hacks om klantonderzoek te doen als een pro. Zélfs als je nauwelijks tijd of geld hebt.
Als zzp´er, marketeer of ondernemer is cruciaal om je doelgroep goed te kennen. Om te weten wat hun behoeftes, verlangens en pijnpunten zijn. Vaak doen we hier aannames over, maar dat is wel gevaarlijk. Want wie zegt dat jouw aanname klopt? Als ik mijn klanten aanraad om klantonderzoek te gaan doen, dan hoor ik al snel. Pff, daar heb ik geen tijd voor. Of, als ze het uit willen besteden, daar heb ik geen budget voor.
Snap ik. Je kunt je geld en tijd ook maar één keer besteden. Hoe zonde is het dan als je tijd en geld investeert in marketingcampagnes die niet werken, omdat ze op aannames zijn gebaseerd. Of, als je een product ontwikkelt waar eigenlijk niemand op zit te wachten.
Ik heb vijf slimme hacks om klantonderzoek te doen zonder dat het je zeeën aan tijd en bakken met geld kost.
Social media is een goudmijn voor klantonderzoek. Jouw klant praat online over wat hem of haar bezig houdt, over wat hij van jouw producten of die van de concurrent vindt. Luister en kijk aandachtig. Je zult het ene na het andere pareltje tegenkomen.
Maar… Het is wel goed om je ervan bewust te zijn, dat niet iedereen altijd even mondig is op social media. Als je je bijvoorbeeld in reviews verdiept, zie je dat je daar alleen de héle positieve en héle negatieve reviews leest. Drie sterren reviews zijn een zeldzaamheid.
🧐 Analyseer het verkeer op jouw website
Met behulp van Google analytics zie je wie jouw website bezoekt en hoe ze navigeren. Ook zie je welke blogs of productpagina’s het meest worden bezocht. En waar jouw (potentiële) klant dus in geïnteresseerd is. Dit is natuurlijk supergoede input voor jouw marketing of productontwikkeling.
🧐 Maak gebruik van een focusgroep voor jouw klantonderzoek
Nodig een aantal klanten of potentiële klanten uit om meer te weten te komen over hun behoeften, verlangens en problemen. Of juist om feedback te verzamelen over jouw product of dienst. Grote kans dat jij na deze sessie waardevolle inzichten hebt en nieuwe ideeën.
Vergeet niet om de deelnemers een bedankje of vergoeding te geven. Ze hebben een paar uur de tijd genomen om jou verder te helpen met jouw bedrijf.
🧐 Doe klantonderzoek met een enquête
Enquêtes zijn snel en effectief als je op grote schaal informatie wilt verzamelen over jouw doelgroep. Wil je de diepte in en inzoomen op bijvoorbeeld emoties of achterliggende beweegredenen? Dan zijn enquêtes niet de beste optie.
Enquêtes kun je makkelijk maken én versturen met een tool als Google Forms, Microsoft Forms, Survey Monkey en mijn persoonlijke favoriet Typeform.
🧐 Check de concurrentie
Zie je dat een concurrent opeens hard groeit? Of, dat ze een nieuw product succesvol lanceren? Grote kans dat zij wél klantonderzoek hebben gedaan. Hoe dan ook. Ze doen nu iets dusdanig goed, dat klanten op hen afkomen. Aan jou om uit te vinden wat dat iets is, zodat je hiervan kunt leren. Enneh… als je toch bezig bent. Check ook even de socials en reviews van je concurrent. Daar zitten misschien ook nog wel wat learnings in.
👉 Verzamel alle inzichten uit je klantonderzoek op één plek
Als je aan de slag gaat met klantonderzoek is het ook wel handig om al je inzichten en opgedane kennis op één plek te verzamelen. Je kunt daarvoor bijvoorbeeld een bord aanmaken in een online tool als Trello of Microsoft Planner.
Of, je gebruikt het Verzamelalbum. Dan heb je alle kennis die over je doelgroep en klanten hebt verzameld op een plek bij elkaar. Plus, je weet exact wáár kunt zoeken naar klantinzichten én je hebt 80 vragen over jouw klant om over na te denken.
Bekijk je bedrijf vanuit een ander perspectief. Sluit je aan bij de
LabCoat Crew
Twee keer per maand een ultrakorte kennis snack in jouw inbox. Een nieuw inzicht over jouw klant of business. Altijd met een praktische tip, zodat jij gaat experimenteren en je bedrijf groeit.